السبت، ١ صفر ١٤٣١ هـ

صيغة المضارع البسيط SIMPLE PRESENT TENSE

صيغة المضارع البسيط

SIMPLE

PRESENT TENSE

تعريف : صيغة تدل على حدوث الفعل في اوقات منتظمة كما تعبر عن عادة او حقيقة وراع تتعرفون من دروس الصيغ هذه على دلائل كل صيغة وهي مجموعة كلمات نستخدم كلمة واحدة منها في كل جملة علشان تدل على نوع الصيغة المستخدمة .

شروط المضارع البسيط :

1- فعل مضارع (حاضر) مع مراعاة قاعدة (s) الفعل المذكور من قبل في الموضوع السابق .

2- دليل من دلائل المضارع البسيط . وياتي الدليل بعد الفاعل مباشرة وفي حالة عدم وجود فعل في الجملة ، يجي الدليل بعد فعل الكينونة . والدليل ( every ) فيجي في نهاية الجملة قبل الزمن .

دلائل المضارع البسيط :

Always : often

دائماً. غالبا

Usually rarely /seldom

عادة نادراً

Sometimes زمنevery+

أحيانا كل

تكملة الجملة

الفعل المضارع

الدليل

الفاعل

early

Wake up

always

I

In the east.

rises

-

The sun

Oxygen and hydrogen.

Consists of

Water

- انا دائما انهض باكرا – الشمس تشرق من الشرق – الماء يتالف من الاكسجين والهيدروجين .

ملاحظات :

1- ياتي المضارع البسيط احيانا ياتي في جملة دون ان تحتوي بالضرورة على فعل (عارف انقلب راسك لاكن التركيز مهم) بحيث تتقدم فعل الكينونة على الدليل :

He is always on time .

The exercises are easy .

2- عند وجود (be) بين قوسين فهذا يعني استخدام احد افعال الكينونة المناسبة مثل :

He (be) a student . He is a student .

English For All Levels is the textbook . It is a useful book . It is one of the best books on the English language and grammar . The lessons are easy and interesting . They are about learning at a foreign university . The characters described in the lessons are college professors , student , and their friends .

Ali lives in the university housing . He gets up at seven o'clock in the morning . He usually has breakfast at seven thirty . He goes down town on Friday , and he goes out with his friends on Friday nights .

Omar doesn't live in the university housing . He lives in a room in the vicinity of the university campus . He doesn't have classes in the morning on Mondays . On those days , he sleeps until nine o'clock . He makes the most of his time by looking up new words in the dictionary and using them in sentences . Sometimes he plays table tennis in the afternoon on Thursdays .

Ali doesn't know Omar , but he sees him every day . They are in the same English class . Faris is in that class too . He knows them and they know him . All of them study at the English Language Institute . It is a large multi-storey Institute located on the University campus .

الانجليزية لجميع المستويات هو الكتاب المقرر للدراسة . انه كتاب مفيد . وهو واحد من افضل الكتب في تعليم الانجليزية والقواعد . الدروس سهلة وممتعة . وهي عن التعلم في احدى الجامعات الاجنبية .

الشخصيات في الدروس هي اساتذة الكلية ، والطلبة واصدقائهم .

علي يسكن في السكن الجامعي . وهو ينهض الساعة السابعة صباحا . وهو عادة يتناول الفطور الساعة السابعة والنصف . ويتوجه الى الفصل الساعة الثامنة . وهو يدرس في المكتبة في المساء ويذهب الى وسط المدينة يوم الجمعة ، كما يخرج مع اصدقائة في ليالي ايام الجمعة .

عمر لا يسكن في السكن الجامعي . ولدية غرفة قريبة من المدينة الجامعية . وليس لديه محاضرات صبيحة ايام الاثنين . وفي هذه الايام ، ينام حتى الساعة التاسعة . وهو يستفيد كثيراً من وقته باستخراج الكلمات الجديدة من القاموس واستخدامها في جمل . احيانا يلعب تنس الطاولة في المساء ايام الخميس .

علي لايعرف عمر ، ولكنه يراه يوميا . وهم في نفس فصل اللغة الانجليزية . فارس في ذلك الفصل ايضا وهو يعرفهم وهم يعرفونه . وجميهم يدرسون في معهد اللغة الانجليزية . وهو معهد كبير متعدد الاداور يقع في المدينة الجامعية .

1- Put the verbs in the present tense form :

ضع الافعال ما بين القوسين في صيغة المضارع البسيط :

Example : Bilal (study ) hard every day .

Bilal studies hard every day .

1- This book (be) easy and useful .

2- Ali (get up) at 7 o'clock .

3- Kulaed (not) live in the university housing .

4- Water (boil) if you heat it .

5- Tariq (be) a good electrician .

6- They usually (get) together at the week-ends.

7- A mechanic (fix) cars at a workshop .

8- He rarely (drive) to work late .

2- Answer the following questions : اجب على الاسئلة التالية :

1- Where do you live ?

2- Are you a student ?

3- Do you eat breakfast at home ?

4- Do you study on Thursday nights ?

5- When do you get up in the morning ?

6- What do you do in the afternoon ?

7- What is your house like ?

8- In no more than 8 lines , write about your daily schedule ?

Use : first , then , after that , finally .

اهم شي التطبيق والمراجعة لان الموضوع الي قبل قاعدة الـ(S) طبقنا عليه بعض النقاط ، وبالتوفيق وموضوع اخر انشاء الله عن الازمنة .

ليست هناك تعليقات: